tisdag 17 september 2013

Äppelmos Deluxe!

Årets äppelskörd från våra två äppelträd blev riktigt bra. Det ena trädet är ännu oskördat, men det andra är nu tomt. De äppel som fallit ner har vi ätit upp efterhand, men de som hängde kvar plockade jag nu ner för att göra äppelmos av. Det är det bästa som finns att ha på gröten, eller mackan, eller vad man vill  :)
Att den är gjord på egna äppel gör den bara ännu godare!


En del av skörden!


Jag har ett eget recept som jag (såklart) tycker är det bästa som finns. Det är iallafall hur enkelt som helst!

1 kg äppel
1/2-1 dl vatten
300-600g socker till varje kg passerat mos

Skölj o ansa äpplena. Skär dem i bitar, men låt skal o kärnhus vara kvar.
Koka äppel o vatten på svag värme tills äpplena börjar mosa sej.
Passera fruktmassan medan den ännu är varm.

Rör ned sockret o låt moset koka upp under omrörning.
Samtidigt som jag har i sockret lägger jag oxå i kanel o vanilj enligt egen smak (vilket är rätt så mycket), då blir det vad jag kallar Äppelmos Deluxe
...oemotståndligt gott!



Jag använder en loppisfyndad gammal passerkvarn för jag vill att moset ska vara helt slätt. Inga skalbitar eller kärnor är tillåtna i det färdiga äppelmoset, men bör ändå vara med för smakens skull.


Finast blir det att hälla upp det i glasburkar. Då är det oxå en nätt liten present att ge om man far på besök.
Vill man förvara den längre än nån vecka så bör man dock tillsätta någon form av konserveringsmedel (askorbinsyra eller dyl.).
Jag brukar istället frysa ner den, då hålls den så naturlig som möjligt, fast då går det ju inte att använda fina glasburkar.


Om du provar mitt recept, skriv gärna hit om du gillade eller ej!


Ha det bra!

Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar