måndag 17 mars 2014

Fynd för trädgården!

Några loppisfynd i min lilla trädgårdsfix-hörna.
Påsk känsla på den!







I lördags var det tidig väckning, i snöyran reste vi med lillsyrran iväg på en liten loppisrunda till Salo en knapp timmes bilfärd härifrån. Främst var vi på jakt efter grejs åt barnen, men ett par fynd åt mej själv gjorde jag faktiskt också.
Den lilla pärtkorgen åkte med mej hem, för korgar det kan man nog inte ha för många av. Perfekt förvaring för småsaker som man kan flytta dit den behövs.
Det andra fyndet var den emaljerade kannan ni ser hänger på väggen. Jag vet inte om jag använder den till rätt ändamål, men jag tänkte mej att den blir passlig hjälp när jag planterat blommor vid mitt lilla bord, som ni sett tidigare, o behöver skölja av händerna. Det är ganska svårt att hälla vatten samtidigt som man tvättar händerna.Men nu så! Man häller kannan full med vatten, så rinner en liten stråle sakta genom den lilla pipen o man hinner i lugn o ro skölja sina fingrar.

Under veckoslutet tog jag också tag i en sak som jag tänkt göra en längre tid redan. Jag har alltid använt en färdigköpt alkydfärg då jag målar. Efter att ha läst på en hel del om äggoljetempera har jag tänkt att det skulle vara intressant att prova på om det blir ett så bra resultat som lovas. Äggoljetempera är alltså en målfärg som baserar sej på råa ägg, linolja, vatten o färgpigment. När jag har sett resultatet av mitt lilla försök ska jag berätta mer om vad jag tycker o tänker om det.
Så här efter en strykning verkar det riktigt lovande. Färgen var lättstruken o väldigt dryg. Den var inte så täckande som jag tänkt mej, men det kan hända att jag hade i för lite pigment, det blir nog att prova sej fram. Nu ska den lilla byrån som jag målat torka ordentligt i ett par dagar till innan jag kan göra nästa strykning.

Nu ska den här mamman ta tag i kvällssysslorna så de små busfröna kommer i säng.

Ha en fin kväll!

Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar