onsdag 16 juli 2014

Pyssel för tråkiga dagar...

En regnig dag? Eller annars inget att göra.
Testa på luffarslöjd, då är det endast fantasin som kan sätta gränser.






En av mina stora hobbyn, utöver målningen, är luffarslöjd eller fil de fer som det också så fint kallas. Själva namnet luffarslöjd kommer från att luffare förr i världen tillverkade olika föremål i metalltråd och använde dem sedan som betalning för sitt uppehälle. Ofta gjordes grytunderlägg, vispar, brödnaggar, bruksföremål helt enkelt.
 Följer ni min blogg så har ni säkert sett dem här, lökkorgarna som jag gjort en hel del av. Nu ville jag prova något nytt och råkade se en bild  på en liten ställning för dricka. Efter lite fundering och planering var det inte alls så svårt att få till "drickakorgen", själva stommen består faktiskt endast av en endaste lång ståltråd som jag böjt och bundit ihop med smalare tråd på rätta ställen. Kan hända får korgen ännu lite mer tråd för prydnads skull, men den är stadig och bra redan som den är...perfekt att fylla med läsk och släpa ut i sommarvärmen!
När jag en gång kommit igång med mitt pysslade med ståltråd så provade jag också en annan idé som jag haft liggande en tid.
Har du någonsin stått och tänt värmeljus för att sedan släppa ner det i till exempel en glasburk? Endera svänger sej ljuset uppochner, eller så slocknar det redan på vägen ner i burken. Väldigt sällan lyckas man på första försöket få ljuset att fortsätta brinna. Det finns visserligen tändare med långt skaft, men sådana har vi väldigt sällan hemma.
Det blir kan jag lova betydligt enklare med en bit ståltråd som hänger på kanten, med en liten "korg" för ljuset i andra änden, som man sedan kan hissa ljuset upp och ned med.
En liten rosett runt kanten på en helt vanlig, halvful glasburk och en hängare för ljuset och vips så blev dom rätt så fina :)
Dagens pysseltips från mej till er kära läsare!

Ha en fin kväll!

Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar