tisdag 14 oktober 2014

Bästa äppelpajen!

Medhjälparen, min lilla söta sockerbagare...











 Vill bjuda er på receptet till äppelpajen som jag skrev att jag skulle göra i det förra inlägget. Den är hur enkel som helst att göra, och definitivt min favorit bland alla äppelkakor och pajer.

Äppelpaj

150 gram smör
1 dl socker
3 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
1 krm salt

5-6 syrliga äpplen
1/2 dl aprikosmarmelad
2 msk kanel
några msk vatten

Sätt ugnen på 200 grader.
Smält smöret, och blanda alla torra ingredienser. 
Rör ihop allt och tryck sedan ut degen i en smord pajform.
Skala och kärna ur ca 5-6 medelstora syrliga äpplen.
Skiva äpplena och rada ut dem i pajformen.
Strö över kanelen.
Rör ut några matskedar vatten i aprikosmarmeladen,
och häll sedan blandningen jämnt över äpplena.
Grädda i mitten av ugnen ca 25 minuter.
 Servera gärna pajen ljummen med en kula vaniljglass till.

Hoppas ni provar receptet och gillar det lika mycket som jag gör.

Ha en skön kväll!

♥ 

Linda

2 kommentarer:

  1. Gud, vad gott det såg ut! Måste nog ta och baka lite snart tror jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är värd att prova, jag lovar 😊
      Men glömde skriva i inlägget att den bör verkligen göras på riktigt smör, inte margarin, för att få den rätta smaken!
      Lycka till!
      Kram Linda

      Radera